TATRA – DESPRE CUM SĂ FII CIUDAT ESTE CU ADEVĂRAT FRUMOS

Cred că majoritatea pasionaților au auzit de povestea legată de Porsche și Tatra. Ce s-ar fi întâmplat dacă Porsche nu ar fi împărtășit idei cu Ledwinka? Eu mi-am pus întrebarea asta de câteva ori și de fiecare dată ajungeam să citesc o groază de articole, fără să găsesc un răspuns exact. Surprinsă am fost cu adevărat când am descoperit numele Bela Barenyi. Dar despre el voi povesti cu altă ocazie.

Ne întoarcem acum la Tatra și haideți să vedem cum a apărut această companie. Ignaz Schustala (1822 – 1891), fondatorul companiei „Ignatz Schustala & Comp” din Kopřivnice, Moravia, a început producția de vehicule trase de cai în anul 1850. În 1891 și-a îndreptat atenția către fabricarea de vehicule pentru căile ferate. Compania a primit atunci numele „Nesselsdorfer Wagenbau -Fabriksgesellschaft “, iar Hugo Fischer von Röslerstamm a fost angajat ca director tehnic. După moartea lui Schustala, Hugo a preluat conducerea companiei, iar în 1897 a cumpărat un automobil Benz. Folosindu-l pe acesta pentru inspirație, a apărut primul automobil al companiei, Präsident, sub conducerea inginerilor Hans Ledwinka și Edmund Rumpler. Automobilul a fost expus în 1897 la Viena. Au fost primite comenzi, iar până în 1900 au fost efectuate nouă automobile îmbunătățite, plecând de la Präsident.

Präsident

Primul automobil care a fost proiectat în totalitate de Ledwinka a fost Type A, apărut în 1900. Avea motorul montat în partea din spate și o cilindree de 2714 centimetri cubi. Atingea o viteză maximă de 40 km/h și au fost construite 22 de unități. Acesta a fost urmat de Type B, care avea motor central și care a apărut în 1902. Ledwinka a părăsit apoi compania și s-a concentrat asupra dezvoltării motorului cu abur. S-a întors în 1905 și a proiectat un automobil complet nou, Type S, care avea un motor cu patru cilindri și 3308 centimetri cubi. Producția a fost lovită de o grevă de 23 de săptămâni, iar Hugo Fischer von Röslerstamm a părăsit compania.

În 1921, compania a fost redenumită „Kopřivnická vozovka”, iar în 1919 numele Tatra a fost acordat gamei auto. Leopold Pasching a preluat controlul și, în 1921, Hans Ledwinka s-a întors pentru a dezvolta revoluționarul automobil Tatra 11. Acesta a fost lansat în 1923 și era dotat cu un motor montat frontal, cu doi cilindri răciți cu aer și 1056 centimetri cubi. În 1924, compania a fost redenumită „Závody Tatra”.

Tatra 11

Automobilul Tatra 11 a fost înlocuit în 1926 cu Tatra 12, care era un automobil similar. O evoluție a fost Tatra 17, apărut în 1926 și care avea un motor cu șase cilindri răciți cu apă de 1.930 centimetri cubi și suspensie complet independentă. În 1927, compania a fost redenumită „Ringhoffer-Tatra”.

Specialitatea celor de la Tatra erau automobilele de lux, avansate din punct de vedere tehnic. Au trecut de la motoare cu doi cilindri opuși, răcite cu aer până la motoare cu patru sau șase cilindri sau chiar un motor V12 de 6 litri OHC în 1931. În anii ‘30, sub supravegherea inginerului austriac Hans Ledwinka, fiul său Erich și inginerul german Erich Übelacker și protejați de tarife ridicate, Tatra a început să construiască automobile avansate după obținerea licențelor de la Paul Jaray. Acesta a început în 1934 cu Tatra 77, primul automobil aerodinamic de serie din lume. Coeficientul de tracțiune mediu al unui model 1:5 al lui Tatra 77 a fost înregistrat având o valoare de 0,2455. Acesta a prezentat (la fel ca aproape toate marile Tatra ulterioare) un motor V8, răcit cu aer, montat în partea din spate, care era în termeni tehnici foarte sofisticat pentru vremea respectivă.

Tatra 77

Atât Adolf Hitler cât și Ferdinand Porsche au fost influențați de Tatra. Hitler a fost un pasionat de automobile și a călătorit în Tatra în timpul turneelor ​​politice din Cehoslovacia. De asemenea, a luat masa de nenumărate ori cu Ledwinka. După una din aceste mese, Hitler i-a spus lui Porsche: „This is the car for my roads”. Începând cu 1933, Ledwinka și Porsche s-au întâlnit regulat pentru a discuta despre desenele lor, iar Porsche a recunoscut „Ei bine, uneori m-am uitat peste umărul său și alteori el s-a uitat peste al meu”, în timp ce proiecta Volkswagen. Nu există nici o îndoială că broscuța se asemănă izbitor cu Tatra, în special cu Tatra V570. Tatra 97 din 1936 avea un motor de boxer cu patru cilindri cu răcire cu aer, amplasat în partea din spate și asigura depozitarea bagajelor sub capota din față și în spatele scaunului din spate. O altă asemănare între acest Tatra și broscuță este tunelul structural central. Tatra a lansat un proces împotriva VW, dar acest lucru a fost oprit atunci când Germania a invadat Cehoslovacia. În același timp, Tatra a fost forțată să înceteze producerea T97. Problema a fost redeschisă după cel de-al doilea război mondial, iar în 1965 Volkswagen a plătit lui Tatra 1.000.000 DM într-o soluționare în afara instanței.

După invazia din 1938 a Cehoslovaciei de către Germania nazistă, automobilele Tatra au fost păstrate în producție, în mare parte pentru că germanilor le plăceau aceste automobile. Mulți ofițeri germani au murit în accidente cauzate de conducerea automobilelor Tatra. Acestea erau grele, cu motoare spate și mai rapide în viraje decât le puteau ei stăpâni. La vremea respectivă, ca anecdotă, Tatra a devenit cunoscută sub numele de „Arma Secretă Cehă” pentru scrutinele ofițerilor care au murit la volan; la un moment dat au fost emise ordine oficiale de interzicere a ofițerilor germani de a conduce Tatra.

Tatra a contribuit la producerea de camioane și motoare de tancuri pentru efortul de război german.

Fabrica a fost naționalizată în 1945 cu aproape trei ani înainte de venirea la putere a Partidului Comunist, iar în ianuarie 1946 a fost redenumită „Tatra Národní Podnik”. Deși producția de modele prebelice a continuat, un nou model, Tatra 600 Tatraplan a fost proiectat. A intrat în producție în 1948. În 1951, departamentul de planificare a statului a decis ca Tatraplanul să fie construit de atunci la uzina Škoda din Mladá Boleslav, lăsând Tatra liber să se concentreze pe camioane, autobuze și echipamente feroviare.

În 1953, pe fondul multor nemulțumiri dintre liderii partidului comunist cu privire la mașinile oficiale de proastă calitate importate din Rusia, Tatra a primit din nou permisiunea de a produce o mașină de lux, Tatra 603. La fel ca mașinile de dinainte de război, era dotată cu un motor montat în partea din spate, răcit cu aer, V8 și avea o caroserie aerodinamică, element definitoriu al mărcii. Tatra 603 avea inițial trei faruri, iar primele prototipuri aveau o aripioară spate centrală, pentru stabilizare, deși această caracteristică s-a pierdut pe vehiculele de serie. Fiind aproape în totalitate construite manual, automobilele Tatra nu erau disponibile pentru cetățenii normali, deoarece nu li se permitea să le cumpere. Acestea erau rezervate elitei Partidului Comunist, oficialilor industriali sau erau exportate către majoritatea țărilot comuniste ca automobile oficiale ale statului. În special, președintele cubanez Fidel Castro avea un Tatra 603 alb, dotat special cu aer condiționat.

Tatra 603 a fost construită până în 1975, o domnie de douăzeci de ani a unuia dintre cele mai frumoase automobile ale comunismului. Pe parcursul producției sale s-au făcut numeroase îmbunătățiri, deși nu toate vehiculele construite erau de fapt noi, ci mai degrabă recondiționate. În schimbul unui automobil cu un model mai nou, vehiculul mai vechi era returnat la fabrică. Acolo, acesta era modernizat la specificațiile actuale ale modelului și trimis din nou pentru a înlocui un alt T603 mai vechi. Acest lucru face dificilă urmărirea istoriei vehiculelor supraviețuitoare.

Tatra 603

One thought on “TATRA – DESPRE CUM SĂ FII CIUDAT ESTE CU ADEVĂRAT FRUMOS

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: