BÉLA BARÉNYI ȘI DESENUL AUTOMOBILULUI POPULAR

Sunt convinsă că fanii Volkswagen Beetle au auzit de celebra discuție cum că Ferdinand Porsche s-a inspirat de la Tatra în realizarea broscuței. Ba chiar și eu vă întrebam în articolul despre Tatra oare ce s-ar fi întâmplat cu broscuța dacă Porsche nu împărtășea idei cu Ledwinka. De-a lungul timpului am citit povești și păreri una mai diferită ca alta, dar, niciodată în aceste păreri nu am auzit menționat numele Béla Barényi.

Béla a fost un inginer austro – ungar, născut pe 1 martie 1907 la Hirtenberg, Austria. Béla a făcut numeroase invenții în ceea ce privește sistemele de protecție împotriva accidentelor rutiere, motiv pentru care este considerat părintele siguranței pasive în lumea ingineriei auto.

Béla este, de asemenea, creditat pentru că a conceput pentru prima dată designul original al automobilului poporului german (Volkswagen Beetle) în 1925. Este creditat în special de către Mercedes-Benz, pe site-ul lor, unde este publicat inclusiv desenul tehnic original – cu cinci ani înainte ca Ferdinand Porsche să prezinte versiunea sa inițială. Lucru de care eu nu am avut idee până acum. Și care m-a uimit când l-am descoperit.

După ce a urmat studii de inginerie mecanică și electrică la Colegiul din Viena în 1926, a fost angajat la diverse companii de automobile austriece: Autro-Deimler, Steyr și Adler, înainte de a se alătura Daimler-Benz în 1939. Dr. Wilhelm Haspel, membru al consiliului de administrație a fost câștigat de convingerea lui Barényi din timpul interviului său de muncă. Barényi a explicat în detaliu modul în care sistemul de direcție convențional, coloana de direcție și roata, suspensia și designul caroseriei ar trebui, după părarea sa, să fie schimbate pentru a spori siguranța ocupanților automobilului. Haspel l-a angajat pe Barényi, justificându-și decizia spunând: “O companie ca Daimler-Benz nu își poate permite să trăiască de pe-o zi pe alta. Dle Barényi, dumneavoastră gândiți cu 15 – 20 înaintea vremurilor noastre. În Sindelfingen veți lucra într-o altă lume. Orice veți inveta va merge direct la departamentul de brevete.” Barényi a fost numit drept șef al departamentului de pre-dezvoltare din Daimler-Benz, poziție pe care a păstrat-o din 1939 până în 1972, când a continuat să fie un inventator prolific.

Au existat afirmații că, atunci când s-a retras, în 31 decembrie 1972, Barényi avea peste 2000 de brevete, de două ori mai mult decât Thomas Edison și peste 2500 de brevete până în 2009. Numărul de brevete al lui Barényi documentat la Oficiul European de Brevete este de 1.244 la nivel mondial. Numărul de brevete a scăzut deoarece revendicările includeau brevete depuse în mai multe țări pentru aceeași invenție, lucru care nu însemna că sunt invenții separate.

Barényi a dezvoltat conceptul de zonă deformabilă, cu care a apărut prima dată în 1937, celula pasagerilor nedeformabilă, coloana de direcție pliabilă sau hardtopuri detașabile mai sigure și alte inovații Mercedes-Benz, caracteristici care au fost ulterior adoptate pe scară largă în automobile.

Barényi a fost introdus în Detroit Automotive Hall of Fame în anul 1994 și a fost nominalizat la premiul de Car Engineer of the Century în 1999.

Barényi a murit în 1997 în Böblingen, Germania. O reclamă a celor de la Mercedes cu imaginea lui afirma: “No one in the world has given more thought to car safety than this man.”

De Béla Barényi eu nu am mai auzit până recent, când am descoperit că el a realizat desenul tehnic al automobilului poporului, cu câțiva ani înaintea lui Ferdinand Porsche. Și recunosc că am fost uimită. Dar voi, știți despre domnul Béla?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: