PORSCHE & HITLER – DESPRE CUM S-AU ÎNTÂLNIT

Poza în care Hitler zâmbește pe sub mustață în broasca lui cabrio este cu siguranță populară printre fanii broscuței și cred că printre pasionații auto în general. Dar înainte ca Porsche și Hitler să producă broscuța, ei au colaborat pentru minunatele automobile de curse Auto Union. Dar cum s-au cunoscut, de fapt, Hitler și Porsche? Haideți să descoperim împreună.

Conducătorul partidului nazist s-a întâlnit prima dată cu Ferdinand Porsche în vremea când inginerul german era în perioada sa de glorie ca șef tehnic la Daimler-Benz. Se aflau în Berlin, pe 11 iulie 1926. Orașul văzuse rareori mulțimi precum cei peste 200,000 de oameni care se repezeau către Avus, drumul cu taxă dinspre Berlin spre Potsdam. Marele Premiu al Germaniei tocmai se terminase, iar tinerii se adunau în fața Mercedes-Benzului care reușise să învingă alți 43 de participanți în cursa de 243 de mile și a șoferului său norocos, tânărul berlinez Rudolf Caracciola.

Ploaia începuse să cadă peste cei care sărbătoreau, printre care se număra și Porsche, designerul automobilului câștigător. Cel care mergea prin mulțime pentru a-l felicita era chiar Adolf Hitler. Pentru el a fost important să profite de această ocazie pentru a-l saluta pe Porsche, mai ales că Hitler era un compatriot de-al lui, care îi admira de mult realizările. O strângere de mână rapidă și câteva cuvinte în grabă a fost tot ceea ce a permis acel moment. Porsche urma să îl uite repede. Dar a fost momentul în care tocmai îl întâlnise pe omul ale cărui pasiuni, dorințe și cerințe urmau să domine ultimele două decenii ale vieții sale.

Născut în 1889, politicianul Adolf Hitler era cu 14 ani mai tânăr decât Porsche. Avea 37 de ani când cei doi bărbați s-au întâlnit la Berlin. Abia ieșise din închisoare de un an și jumătate. Calea sa către putere nu părea a fi lină. Dar în mai puțin de șapte ani, acest om pasionat de automobile și tehnologie urma să  preia comanda totalitară al celui de al treilea Reich.

Din toamna anului 1907 până în primăvara anului 1913, Adolf Hitler a locuit la Viena, orașul în care Ferdinand Porsche și Austro Daimler erau constant la știri în acei ani dramatici ai carierei inginerului. Când Adolf Hitler a părăsit Viena – al cărui stil de viață leneș l-a dezamăgit –  pentru Munchen, în Bavaria, a plecat cu o amintire pozitivă despre motivația și creativitatea lui Ferdinand Porsche.

Noul cancelar nu își pierduse binecunoscutul entuziasm pentru automobile și pentru motorsport. Înainte de preluarea puterii și-a dezvăluit ideile pentru viitor în întâlniri private cu Jakob Werlin, agentul Daimler-Benz din München și cu pilotul Mercedes, Manfred von Brauchitsch. El a vorbit, de asemenea, cu renumitul și popularul pilot de curse Hans Stuck, care a concurat cu automobile Austro Daimler și care îl cunoștea bine pe Porsche.

Și pentru că Hitler nu își pierdea entuziasmul pentru motorsport, inginerii de la Porsche au considerat că acesta era un motiv destul de bun încât să îi trimită o telegramă semnată chiar de Porsche. Acesta îl complimenta pe noul cancelar pentru încurajarea motorsportului cu ocazia discursului său din deschiderea Showului de la Berlin din februarie 1933: “În calitate de creator a multor designuri renumite atât pe tărâmul austriac, cât și german, precum și co-combatant pentru succesul actual de mai bine de treizeci de ani, felicit Excelența Dumneavoastră pentru profundul discurs de deschidere pentru Expoziția Germană de Automobile. ”

Venirea lui Hitler pe scenă a însemnat plecarea promptă a evreului Adolf Rosenberger. În ianuarie 1933, acesta a dispărut în Franța, unde a reprezentat drepturile de brevet ale lui Porsche, ajutat de împrumutul unuia dintre prototipurile cu motoare amplasate în partea din spate, concepute pentru NSU. Mai târziu a emigrat în California, unde a fost cunoscut în cercurile auto drept „Alan Roberts”. Afacerile Porsche erau acum gestionate de baronul Hans von Veyder-Malberg, un entuziast bogat și un pilot austriac care a concurat o singură dată cu Austro Daimler și care a dobândit 15% din acțiunile lui Rosenberger. Veyder-Malberg s-a dovedit a fi un aliat excelent pentru Ferdinand Porsche.

Nu a trecut mult timp după Showul de la Berlin și Porsche și Hitler s-au întâlnit corespunzător pentru prima dată. Subiectul a fost noul automobil de curse, P-Wagen, pentru Auto Union. Inițiatorul său a fost Baronul Detlof von Oertzen, de la Auto Union, care spera să convingă Reichul să ofere finanțare pentru noile automobile de curse, nu numai pentru Daimler-Benz, ci și pentru noua sa companie. Dar nimeni nu-l lăsa să-l vadă pe Hitler, care a fost ocupat intens în februarie 1933 cu sarcinile primelor săptămâni de administrare.

“Atunci vreau să-l văd pe adjunctul său, Rudolf Hess”, spunea von Oertzen. “El și cu mine am fost piloți în vremurile de demult; ne cunoșteam din Marele Război. L-am rugat pe Hess să ne stabilească o întâlnire cu Hitler. Hess a aranjat o întâlnire pentru începutul lunii martie.”

Întâlnirea a fost stabilită pentru vineri, 10 martie 1933. Von Oertzen: “La această întâlnire l-am luat pe Dr. Porsche și pe pilotul de curse Hans Stuck, care, spre deosebire de mine, era familiarizat cu Hitler”. Porsche și Stuck au comparat notițele în seara precedentă în apartamentul acestuia din Berlin-Charlottenburg. “Sub braț avea un portofoliu stufos de desene,” își amintea Stuck de Porsche. “Nu îl cunoscuse încă pe Hitler, așa că a întrebat “ce fel de om” va fi.”

În introducerea lui von Oertzen de la Cancelarie, Hitler nu a dat niciun indiciu că ar vrea o înțelegere. Baronul nu a renunțat, spunând că le datorează celor 10,000 de angajați ai Auto Union să insiste până când cazul său primește suport. Îndepărtânduse-se de emisar, Hitler s-a adresat lui Porsche, care și-a deschis portofoliul pe suprafața lucioasă a masei masive de conferințe. Spre surprinderea inginerului, Hitler i-a amintit lui Porsche că s-au întâlnit la Berlin în 1926. Timp de 20 de minute, întrerupte doar de întrebări inteligente de la Hitler, Porsche, rapid și în largul său, cu accent austriac, a explicat automobilul și ideile sale.

Suficient informat, Hitler a încheiat întâlnirea fără niciun angajament, dar cu o remarcă care a admis o oarecare speranță: “O să primiți vești de la mine”. Trei zile mai târziu, von Oertzen a fost informat că proiectul Auto Union va primi sprijin guvernamental. Executivul nu a avut nicio idee despre motivul pentru care “Hitler a sprijinit construcția automobilelor noastre de curse. Dar a făcut asta nu pentru că i-a plăcut de mine, ci mai degrabă pentru că i-a plăcut de Porsche.”

Cu o schimbare remarcabil de mică în conceptul său de bază, P-Wagen, care a fost cunoscut sub denumirea de A-Type Auto Union în 1934 și progresiv B-Type și C-Type în anii următori, automobilul a alergat cu succes din 1934 până în 1937. Piloții echipei, Hans Stuck, Achille Varzi și Bernd Rosemeyer s-au luptat cu batalioanele Mercedes-Benz cu brio și au obținut 32 de victorii atât în Grands Prix-uri, cât și în cursele de viteză în coastă și au stabilit recorduri de viteză impresionante.

Întâlnirea din 10 martie 1933 a creat mai mult decât un automobil de curse de succes. A fost o întâlnire remarcabilă a unor minți minunate. A fost o întâlnire care a inițiat un parteneriat ce urma să aibă consecințe fatidice pentru ambii bărbați.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: