DESPRE CEA MAI ELEGANTĂ BIJUTERIE

În ultima vreme când mă gândesc la bijuterii mintea îmi zboară din ce în ce mai des la automobilele Citroën. Îmi inspiră eleganță, avangardism, linii fine și o tehnologie poate prea avansată pentru vremurile în care au apărut. Iar dacă ar fi să mă gândesc la modelul meu preferat, îmi e foarte greu să mă decid între DS, SM și AMI 6. Dar cred că ordinea în care le-am scris arată de fapt topul preferințelor mele.

Pentru mine, DS e sinonimul unei pietre prețioase. E primul automobil care îmi vine în minte când mă gândesc la eleganță. Și pentru că îmi doream de multă vreme să scriu despre zeiță, acest articol va fi despre ea.  

“déesse”, nom féminin

DÉFINITIONS = Divinité du sexe féminin; Être abstrait (dont le nom est féminin), que l’on personnifie à la manière des divinités du paganisme: La déesse de la Vérité; Femme d’une grande beauté.

Fabricat de către Citroën între 1955 și 1975, DS este un automobil pe care majoritatea l-au considerat mult prea avansat pentru vremurile în care s-a lansat. După 18 ani în care DS a fost dezvoltat în secret, liniile fine ale automobilului au fost văzute pentru prima data la Paris Motor Show pe 5 octrombrie 1955. În primele 15 minute ale evenimentului, 743 de persoane și-au comandat modelul. La finalul primei zile, numărul comenzilor ajungea la 12,000. La finalul celor 10 zile de eveniment, 80,000. Un record care a durat pentru mai mult de 60 de ani.

“La DS, la DS, voilà la DS!”

Când primele prototipuri ale zeiței au ieșit la plimbare pe străzile Parisului, lumea exclama uimită “La DS, la DS, voilà la DS!”. Au existat puține automobile, atât înaintea și chiar și după apariția lui DS, care să fie atât de îndrăznețe din punct de vedere tehnic, cât și stilistic. Au existat puține automobile care, la lansarea lor, să ocupe la fel de multe rânduri pe prima pagină a ziarelor precum moartea lui Stalin.

Într-o vreme în care Franța se afla încă în reconstrucție după devastarea celui de-al Doilea Război Mondial, DS a fost și va rămâne mereu un simbol al ingeniozității franceze.

Dacă vorbim despre design, DS-ul și-a păstrat în mare parte formele și dimensiunile, fiind făcute însă anumite modificări. Astfel, pe parcursul celor 20 de ani de producție, a primit îmbunătățiri în mod continuu.

Când a fost lansat DS-ul, acesta era cu 65% mai scump decât automobilul pe care îl înlocuia, Citroën Traction Avant. Acest lucru a afectat vânzările, mai ales într-o țară care încă se recupera economic după cel de al Doilea Război Mondial, așa că un nou model, mai ieftin, a fost introdus în 1957.

Citroën ID arăta la fel ca DS, dar era mai puțin luxos și avea mai puțină putere. Motorul era același, 1,911 centimetri cubi, dar în cazul lui ID puterea maximă ajungea la 69 de cai putere, în timp ce DS19 avea o putere maximă de 75 de cai putere. Ulterior DS19 a ajuns la 83 de cai putere. În același timp, ID19 era mai tradițional din punct de vedere mecanic: nu avea servodirecție și avea ambreiaj convețional. Inițial, ID19 era vândut pe piața franceză cu o economie de preț de mai mult de 25% față de DS. În 1970 ID a fost înlocuit de D Spécial și D Super, însă acestea păstreau pozițiile mai joase din gamă.

În septembrie 1962, DS-ul a primit o restilizare și a devenit mai aerodinamic și a primit de asemenea o ventilație mai bună. Modelele produse în 1968, atât DS, cât și ID, au fost din nou restilizate, de data aceasta de către Robert Opron, care a creionat și minunatele siluete ale lui Citroën SM și Citroën CX. Această versiune a primit o restilizare mai eficientă a farurilor, oferind automobilului un aspect deosebit. Farurile acestei serii erau adaptive, astfel că virau odată cu volanul și ofereau o vedere clară, mai ales noaptea, în viraje. Deși anterior acest tip de faruri au mai fost întâlnite la Tucker 48 ‘Torpedo’, Citroën a fost primul care a produs un automobil cu faruri adaptive pentru producția de masă.

Dar cine a desenat formele elegante ale zeiței?

Formele deosebite ale zeiței au fost creionate de Flaminio Bertoni. Născut pe 10 ianuarie 1903 la Masnago, Italia, Flaminio Bertoni a fost un designer auto care a desenat, de-a lungul anilor, mai multe automobile minunate. În 1932, André Citroën l-a contact cu planul de a îi încredința conducerea departamentului “Style”. Bertoni s-a ocupat de acest department până la moartea sa, în 1964. Iar “Style” a fost locul unde a început magia. Flaminio Bertoni a creat unele dintre cele mai elegante automobile din toate timpurile, automobile care își păstrează și astăzi farmecul și care au știut să îmbătrânească frumos. Printre acestea, Citroën Traction Avant, micuțul Citroën 2CV, extravagantul Citroën Ami 6, a cărui lunetă mi se pare de o îndrăzneală pe care rar o găsești la un automobil din zilele noastre. Zeița a fost de asemenea desenată de Flaminio Bertoni. Citroën DS este cu siguranță unul dintre automobilele cu cea mai frumoasă siluetă din toate timpurile. Și pentru asta, dar și pentru toate celelalte, jos pălăria, Domnule Bertoni!

Zeița și sporturile cu motor – o altă poveste de dragoste

Zeița a avut succes și în sporturile cu motor. A câștigat Raliul Monte Carlo în 1959, iar în 1962 Pauli Toivonen a condus un DS19 către victorie în Raliul celor o mie de Lacuri.  În 1966 a câștigat din nou Raliul Monte Carlo, iar în 1974 DS era încă competitiv în înfricosătorul Raliu din Cupa Mondială, Londra – Sahara – Munich, unde a câștigat în fața altor 70 de automobile, dintre care doar 5 au reușit să termine întregul eveniment.  

Ultmul DS a părăsit linia de producție pe 24 aprilie 1975, iar în total au fost fabricate 1,455,746 unități.

În popor, DS este celebru pentru faptul că l-a salvat pe președintele Charles de Gaulle din calea unei încercări de asasinare la Le Petit-Clamart, în apropiere de Paris, pe 22 august 1962, asasinare plănuită de Jean-Marie Bastien-Thiry.

Where to, Miss?
Anywhere with you, déesse…

FOTO: CARTOONIZERRO & autowp.ru

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: