MICHÈLE MOUTON

Am crescut cu ideea că era magică, un fel de prințesă, doar că purta alte haine. Am citit prima dată despre ea într-o carte, însă pe atunci eram prea mică ca să înțeleg ce sunt caii putere și cum de ea putea controla în jur de cinci sute. Știam că trăsura ei e un Audi, magic și el și că o cheamă Michèle.

Fanii grupei B au auzit de foarte multe ori celebra zicală a lui Juha Kankkunen: “WRC is for boys, Group B was for men.“. Cumva, zicala aceasta nu era adevărată și nu din cauza comparației între cele două, ci din cauza faptului că Grupa B a avut una dintre cele mai bune femei pilot din toată istoria sporturilor cu motor. “The Black Volcano” sau “First Lady of Rallying” sau “La Femme qui Dérange” sau, simplu, Michèle Mouton. Michèle a fost femeia care a fost cel mai aproape să câștige titlul mondial la piloți în WRC, terminând sezonul la doar 12 puncte în urma lui Walter Rörhl.

“First Lady of Rallying”

Michèle s-a născut pe 23 iunie 1951 în Grasse, un oraș situat pe Riviera Franceză, cunoscută pentru parfumuri celebre și aflată în apropierea munților, celebri în raliurile franțuzești. Chiar dacă a început să conducă Citroënul 2CV al tatălui său când avea 14 ani, Michèle nu și-a exprimat interesul pentru raliuri până în anul 1972, când prietenul ei Jean Taibi a întrebat-o dacă vrea să participe alături de el la Turul Corsicii. Mai târziu, în 1973, Mouton i-a fost copilot la Raliul Monte Carlo, prima etapă a noului format World Rally Championship (WRC).

DEBUT (1974 – 1977)

După alte câteva raliuri în postura de copilot, tatăl lui Michèle a îndemnat-o să schimbe postura și să treacă pe locul pilotului, asta dacă voia să continue o carieră în sporturile cu motor. I-a promis că îi cumpără un automobil pentru raliuri și îi dă timp un an de zile să îi demonstreze ceea ce poate. Michèle a debutat la Critérium Féminin Paris – Saint – Raphaël în 1974, la volanul celui mai bun automobil de raliu pe care Franța îl oferea în acel moment: Renault – Alpine A110.

În Campionatul Mondial de Raliuri (WRC), Mouton și-a făcut debutul la Turul Corsicii, terminând pe locul 12. La sfârșitul anului, Mouton a fost încoronată atât campioană feminină franceză, cât și europeană. Anul următor, Michèle și-a păstrat titlurile și a terminat pe locul 7. A participat cu o echipă complet feminină, alături de Christine Dacremont și Marianne Hoepfner, câștigând cursa de la Le Mans în anul 1975, la categoria prototipuri, cu cilindree de doi litri.

Michèle povestea, câțiva ani mai târziu despre cursă: “Îmi amintesc că a început să plouă, iar eu am început să îi depășesc pe toți. Mergeam cu slickuri. La boxe mi-au spus  ‘Michèle, trebuie să te oprești’, dar eu nu voiam pentru că depășeam pe toată lumea.”

Rezultatele ei bune au atras un sponsor important și anume compania franceză de lubrifianți, Elf. În 1976, Mouton a condus Alpine-ul său A110 către locul 11 în Raliul Monte Carlo și s-a retras la Raliul Sanremo. La Turul Corsicii, debutul său în versiunea mai nouă, A310 s-a terminat de asemenea cu un abandon. Totuși, a reușit să iasă pe locul 2 la Critérium Alpin, cel mai bun rezultat al său din acel an.

Pentru sezonul 1977, Michèle a schimbat Alpineul A310 pe un Porsche 911 Carerra RS, aceasta fiind prima mișcare spre a ataca Campionatul European de Raliuri (ERC). Michèle a înregistrat prima sa victorie la un raliu la Raliul RACE din Spania și a terminat pe doi în alte trei raliuri, reușind în final să ajungă pe locul doi în ERC, în spatele lui Bernard Darniche.

FIAT (1978 – 1980)

În 1978, datorită rezultatelor bune pe care le avea, Fiat Franța a semnat cu Mouton pentru a îi fi parteneră lui Jean-Claude Andruet în echipă. Michèle nu a fost impresionată de cum se pilota Fiatul 131 Abarth, afirmând că era  ‘ca un camion mare, nu un automobil’ sau ‘teribil de condus’. Însă automobilul s-a dovedit a fi unul de succes, aducându-i lui Mouton rezultate bune și câștigând Turul Franței pentru Automobile. Michèle a continuat să participe la raliuri alături de Fiat în anii 1979 și 1980 și a avut rezultate remarcabile.

AUDI (1980 – 1985)

În 1980, Audi Sport, noua echipă a mărcii Audi, a sunat-o pe Mouton și a semnat cu ea pentru teste și un viitor program în WRC pentru sezonul 1981. Mouton a descris telefonul primit ca fiind un “complet șoc”. Decizia lui Audi de a o alege pe ea în locul rivalilor bărbați a atras multă publicitate de partea echipei nemțești.  

Audi Quattro era primul automobil de raliu care era dotat cu un turbocompresor și cu tracțiune integrală, dar acesta nu obținuse încă omologarea FIA. Din acest motiv, Audi putea participa doar ca “zero cars”, adică automobile de deschidere a competiției. Hannu Mikkola a fost cel care a condus primul acest automobil, la Raliul Algarve în octombrie și ar fi câștigat cu aproximativ treizeci de minute dacă timpul său ar fi fost înregistrat oficial. Mouton s-a alăturat lui Freddy Kottulinsky pentru runda finală a Campionatului Finlandez de Raliuri, Northern Lights și a arătat un ritm încurajator pe suprafețe alunecoase. Michèle a catalogat inițial automobilul ca fiind subvirator, dar acesta a devenit mai confortabil pentru ea după ce a început să utilizeze frânarea cu piciorul stâng, la recomandarea lui Mikkola, care se ocupa de dezvoltarea automobilului. Pentru anul următor, Audi a anunțat participarea lor la opt evenimente.

1981

Prima etapă competitivă a lui Mouton alături de Quattro la Monte Carlo s-a încheiat chiar înainte de a începe. Ea s-a retras de la eveniment înainte de start, din cauza unor probleme aparente la motor. Echipa a descoperit ulterior că a pătruns murdărie în sistemul de alimentare cu combustibil. La Raliul Portugaliei, Michèle a început lungul partenierat alături de copilotul italian, Fabrizia Pons. Mouton a câștigat șapte etape și a obținut un loc patru, în ciuda faptului că suferea de probleme electronice. Acest lucru a pus capăt criticilor pe care Audi și le primea din cauza faptului că a semnat cu un pilot de sex feminin.

După o retragere din cauza unui arbore cu came spart în Turul Corsicii, Michèle a obținut de câteva ori cel mai rapid timp la Raliul Acopolis în Grecia. În timp ce Mikkola conducea și Mouton se afla pe locul cinci, organizatorii excludeau Quattro motivând existența unor infracțiuni la omologare. Deși Audi a protestat, organizatorii și-au menținut decizia. În debutul ei la Raliul celor o mie de lacuri din Finlanda, lui Mouton i-a fost greu să se obișnuiască cu schimbările de ritm. Ea a ieșit de câteva ori în top zece și a terminat pe locul 13. A fost mulțumită de rezultatele ei, iar ziarul local Keskisuomalainen a descris debutul ei ca fiind de succes. La Raliul Sanremo din Italia, eveniment pe o suprafață cu asfalt și pietriș, Mouton a preluat conducerea atunci când vedeta locală, Michele Cinotto a făcut accident și i-a împiedicat pe Henri Toivonen și Ari Vatanen să obțină victoria. Aceasta a fost prima dată când o femeie a câștigat un raliu din Campionatul Mondial. Concurenții masculini ai lui Mouton au rămas fără cuvinte. Mai devreme în acel weekend, Ari Vatanen era încrezător: ‘Nu voi pierde niciodată în fața unei femei’.

 Mouton și-a amintit această victorie într-un interviu acordat pentru RallySport Magazine în 2008:

”Îmi amintesc nu doar pentru că a fost o victorie, ci și pentru că a fost o mare luptă chiar în ultima seară. Fabrizia mi-a reamintit a doua oară că am avut o problemă cu plăcuțele de frână, așa că am pierdut mult timp. Am terminat trei zile de raliu, noaptea și ziua, 32 de secunde în fața lui Ari Vatanen. Am condus ultima etapă specială pe noapte, ne-am întors la hotel și nu am putut dormi deloc, patru ore în fața mea și nici un pic de somn. Apoi ajung la etapa specială, avea o lungime de aproximativ 42 km și m-am uitat la Fabrizia și i-am spus: “OK, uităm totul și suntem din nou în prima etapă a raliului, pentru că unul dintre noi va face accident”. Așa că Ari a lovit o piatră și am câștigat raliul.

În Raliul RAC din Marea Britanie, Mouton a continuat să obțină performanțe bune, trecând pe locul trei la jumătatea distanței, în ciuda faptului că a fost inconfortabil să concureze într-un raliu unde notițele și antrenamentele nu erau permise. Quattroul său a suferit mai târziu probleme la cutia de viteze și s-a retras de pe locul cinci, după ce a alunecat de pe drum într-un șanț plin de zăpadă. Mouton afirma mai târziu că i-a plăcut raliul din Anglia, așa, fără notițe, doar ea și automobilul, cu scopul de a scoate cel mai bun timp. A terminat sezonul pe locul opt în campionatul piloților, în timp ce Audi a ieșit pe locul cinci în clasamentul constructorilor.

1982

În 1982, sezonul lui Mouton a început cu un accident la Raliul Monte Carlo, pe când se afla în micul orășel Briançonnet din Provence, a ratat o zonă cu gheață și a alunecat de pe șosea, intrând în zidul de piatră al unei case cu 110 km/h. Mouton s-a rănit la genunchi, iar Pons a suferit o comoție. Leziunile nu au fost însă grave, așa că Mouton și-a făcut debutul în Raliul Suediei. Deși a avut parte de un alt accident atunci, ea a terminat pe locul cinci. În Portugalia, Mouton s-a aflat pe drumul sigur către victorie, apoi, la Turul Corsicii în schimb, nu s-a putut adapta cu ritmul liderilor și a terminat pe locul șapte. La Raliul Acropolis, Mouton a câștigat în fața echipei Opel, alcătuită din Walter Röhrl și Henri Toivonen.

În Noua Zeelandă, Mouton a continuat să obțină rezultate bune și, după șapte runde, Michèle era a doua în campionat, 32 de puncte în spatele lui Röhrl și 12 în fața lui Eklund. Mouton a câștigat Raliul Marlboro din Brazilia, în ciuda faptului că evenimentul a fost afectat de accidentul fatal al pilotului brazilian Thomas Fuchs. Chiar dacă doar cinci echipe au ajuns la final, Mouton și-a îmbunătățit șansele să câștige duelul cu Röhrl, după ce germanul a pierdut o roată în ultima zi.

Deși Audi nu plănuise să participe le evenimente africane, ei au considerat necesar să participe la penultima etapă, Raliul Coastei de Fildeș, din cauza duelurilor cu Opel. Chiar înainte de începerea evenimentului, Mouton a primit vestea că tatăl ei a pierdut lupta cu cancerul. Ultima dorință a acestuia fiind ca Michèle să ia startul în acest raliu.

După o primă zi și peste 1,200 de kilometri la temperaturi de peste 30 °C, ea era la opt minute în fața lui Mikkola și aproape jumătate de oră în fața rivalului la titlu, Röhrl. La puțin peste jumătate din cei 5,000 de kilometri, Mouton se afla în fața lui Röhrl cu mai mult de o oră, în ciuda faptului că pierduse 25 de minute din cauza unor probleme ale transmiei. În cea de a treia zi, atât Mouton, cât și Röhrl s-au luptat cu mai multe probleme de fiabilitate, motiv pentru care ea rămas la doar 18 minute în fața lui. Chiar dacă Röhrl câștiga, Mouton avea nevoie de un loc trei la Raliul RAC pentru a lua titlul de la el. În ultima zi, ea a avut probleme și a schimbat întregul sistem de injecție, ajungând la următorul control în același timp cu Röhrl. Când mai aveau doar 600 de km până la final, Mouton a răsturnat automobilul, însă a continuat să conducă încă cinci kilometri înainte de a abandona. Röhrl a obținut victoria și a devenit primul pilot care a ieșit campion mondial de două ori. Având în vedere că tocmai își pierduse tatăl, Michèle nu a fost afectată de pierderea titlului.

La Raliul RAC, Mouton a obținut locul doi în spatele lui Mikkola. Acest rezultat a făcut Audi să fie prima marcă germană care a câștigat titlul mondial al constructorilor. La gala inaugurală “Autosport Awards gala”, Mouton a câștigat premiul “International Rally Driver of the Year”.

1983

În 1983 a început era Grupei B, iar Mouton se afla acum la volanul noului Audi Quattro A1 și avea un nou coleg de echipă, Stig Blomqvist. Pentru al treilea an consecutiv, ea a avut un start prost la Raliul Monte Carlo, ieșind de pe drum și lovind un zid de piatră la peste 100 km/h. Mouton și Pons nu au fost rănite, iar Mouton a explicat mai târziu că a trebuit să ferească un fotograf. În continuare în acel sezon, a terminat pe locul patru în Suedia, iar în Portugalia pe locul al doilea. După prima porțiune a Raliului Safari, care avea o distanță de peste 1,600 de kilometri, Mouton a ajuns la final pe trei roți și a declarat că este complet epuizată. După patru evenimente, Mikkola și Mouton erau pe primul și pe al doilea loc în campionatul piloților.

La Turul Corsicii, Audi a debutat cu Quattro A2, care era cu 70 de kilograme mai ușor și avea în plus încă 30 de cai putere. Raliul s-a terminat pentru Mouton când motorul a luat foc. La Raliul Acropolis în Grecia, ea s-a rostogolit la doar 18 kilometri de la start. La Raliul din Noua Zeelandă, lucrurile au fost asemănătoare cu anul precedent, ea preluând conducerea, pentru ca ulterior motorul ei să cedeze. Mouton se afla acum pe cinci în campionat. La Raliul Argentinei a terminat pe locul trei în spatele lui Mikkola și Blomqvist, acesta fiind ultimul podium din sezon pentru ea. La Raliul celor o mie de lacuri din Finlanda, Mouton se afla pe locul șapte la finalul primei zile, însă mașina ei a luat foc, dar a reușit să continue și să termine pe locul șaisprezece. La Raliul Sanremo, Lancia 037 domina, iar Mouton a terminat pe locul șapte. La ultimul raliu din sezon, ea a început bine și a ocupat locul doi inițial, însă a fost nevoită să abandoneze și s-a clasat la finalul sezonului pe locul cinci în campionatul piloților. Deși Mikkola l-a învins pe Röhrl în campionatul piloților, Audi a pierdut titlul la constructori în fața lui Lancia.

1984

Pentru sezonul 1984, Audi a semnat cu Walter Röhrl, iar Mouton avea acum un rol part-time, concurând în cinci evenimente WRC. Pentru prima dată în nouă ani, ea nu a participat la Raliul Monte Carlo. A început bine anul, terminând pe locul doi la Raliul Suediei, în spatele coechipierului Blomqvist. Mouton a declarat mai târziu că a fost fantastic să termine pe locul doi și că la acest raliu, concurând pe gheață sau zăpadă, s-a simțit ca și cum ar fi dansat. Aceasta va rămâne ultima sa poziție pe podium în Campionatul Mondial de Raliuri. 

La Raliul Safari, motorul a cedat și ea a fost nevoită să se retragă. La Raliul Acropolis, Michèle și-a făcut debutul în Sport Quattro și a terminat cu probleme de supraîncălzire a motorului. La Raliul celor o mie de lacuri, Mouton s-a clasat a noua la finalul primei zile. Ulterior s-a lovit și a continuat fără parbriz, dar daunele pe care le avea Quattro nu puteau fi remediate în service, așa că a fost nevoită să se retragă pentru al patrulea an la rând. La Raliul RAC, o greșeală a făcut-o să ajungă de pe locul trei pe cinci. Rezultatele lui Mouton au plasat-o pe locul 12 în campionatul piloților.

În afara WRC, Mouton a debutat la Pikes Peak International Hill Climb în Statele Unite, alături de Fabrizia Pons, la volanul unui Audi Sport Quattro. A câștigat la categoria “open rally” într-un timp record și s-a clasat pe locul doi per total.

1985

Programul lui Audi în WRC a fost limitat din cauza înfrângerilor în fața lui Peugeot Talbot Sport și micuțul 205 Turbo 16. Mouton și Mikkola au primit atribuții de testare și dezvoltare. A condus atât Sport Quattro, cât și Quattro S1, despre care Mouton a spus că este cel mai dificil automobil de raliu pe care l-a pilotat vreodată.

Chiar dacă pentru ea a fost un an dezamăgitor în raliuri, Mouton a participat la Pikes Peak și a câștigat alături de al său Audi Sport Quattro. În ciuda condițiilor nefavorabile cauzate de grindină, ea a depășit recordul lui Al Unser Jr. din 1982 cu aproximativ 13 secunde. Victoria ei i-a iritat pe unii dintre rivalii de sex masculin. Bobby Unser a fost destul de vocal, însă Mouton a replicat “If you have the balls you can try to race me back down as well.”

PEUGEOT

Mouton a încheiat contractul cu Audi la sfârșitul anului 1985 pentru a se alătura echipei Peugeot pentru sezonul următor. Ea a concurat în Campionatul German de Raliuri și în două evenimente din WRC într-un Peugeot 205 Turbo 16. În locul lui Pons, Michèle îl avea acum pe Terry Harryman, care a rămas fără loc de muncă în urma accidentului lui Ari Vatanen. Mouton a câștigat șase din opt evenimente în Campionatul German, inclusiv Raliul Germaniei. Deși Raliul Hessen a fost oprit din cauza accidentului grav al pilotului de Formula 1 Marc Surer, Mouton a fost declarată câștigătoare. Ea e devenit primul pilot de sex feminin care a câștigat un campionat important în raliuri.

Cele două evenimente WRC la care a participat au fost Raliul Monte Carlo și Turul Corsicii. La Monte Carlo, ea era pe locul opt, dar a fost nevoită să se retragă din cauza unor probleme la pompa de ulei. Pentru Turul Corsicii, Mouton a avut cea mai bună versiune a automobilului. Deși se clasa pe locul trei, ea a fost nevoită să se retragă din cauza problemelor la cutia de viteze. În ziua următoare, Toivonen și copilotul său, Sergio Cresto au făcut accident și au murit pe loc. Mouton era încă în Corsica și i-a spus iubitului său: “Dacă se interzice Grupa B acum, acesta va fi finalul pentru mine”. Câteva zile mai târziu, FISA a anunțat noi regulamente și a interzis Grupa B pentru anul următor.

În octombrie, după ce a obținut titlul ”German Rally Championship”, Mouton și-a anunțat retragerea din raliuri. Ea a declarat că sfârșitul Grupei B era motivul retragerii sale din raliuri, afirmând că era un moment potrivit pentru a se opri.

În timp ce își anunța retragerea din raliuri, Mouton și-a exprimat intenția de a începe o familie alături de jurnalistul sportiv Claude Guarnieri. În 1987 s-a născut fiica sa, Jessie (Jessica). Mouton a declarat că secretul succesului său a fost suportul primit din partea tatălui ei: “I-a plăcut să conducă. A iubit automobilele rapide. Și cred că a iubit ceea ce făceam. El a fost prizonier de război timp de cinci ani și când s-a întors nu a avut niciodată ocazia de a concura. Dar a venit la toate raliurile mele. Mama mea a venit și ea, de asemenea.”

Când era întrebată despre rivalitățile dintre ea și colegii de sex masculin, Michèle a afirmat că ea nu a încercat să îi învingă, ci doar să se ridice la nivelul lor.

CARIERA DUPĂ GRUPA B

În 1988, Mouton a fondat evenimentul internațional de motorsport ”Race of Champions” cu Fredrik Johnsson, în memoria lui Toivonen. Evenimentul includea inițial cei mai buni piloți de raliu din lume, însă ulterior a inclus și piloți din alte discipline, cum ar fi Formula 1, Nascar, Le Mans și MotoGP, concuranând între ei în automobile identice.

După 22 de ani, Mouton și Fabrizia Pons s-au reunit pentru a concura la Raliul Otago Classic 2008 din Noua Zeelandă.

În 2010, Mouton a devenit primul președinte al FIA Women & Motorsport Commission. Ea a afirmat că “De mulți ani, oamenii m-au tot întrebat de ce nu au existat femei care să îmi calce pe urme. Chiar sper că Comisia va putea să ajute cu un răspuns la această întrebare și că vom putea atrage și sprijini femeile în toate domeniile sportului nostru”.

Într-o epocă dominată de bărbați, ea avea curajul să piloteze monștri cu cinci sute de cai putere și aripioare sălbatice… Michèle Mouton.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: