SA MAJESTÉ

Un automobil francez de lux, Citroën SM este un coupé de înaltă performanță produs de producătorul francez din 1970 până în 1975.

În anul 1961, Citroën a început să lucreze la “Project S” – o variantă sportivă a revoluționarului Citroën DS. Așa cum era obișnuit pentru firma franțuzească, au fost dezvoltate numeroase vehicule concept, care erau din ce în ce mai complexe și din ce în ce mai superioare lui DS. Într-o anumită etapă a proiectului de nouă ani, acesta a evoluat de la dezvoltarea unei variante mai rapide a modelului DS, din 1955, la dezvoltarea unui automobil complet nou, cu o inginerie impresionant detaliată. În 1968 Citroën a achiziționat Maserati cu intenția de a valorifica tehnologia de înaltă performanță a motorului Maserati pentru a produce un adevărat automobil Gran Turismo, combinând suspensia sofisticată Citroën cu un motor Maserati V6.

Rezultatul acestui proiect magic a fost Citroën SM, prezentat pentru prima dată la Salonul Auto de la Geneva din martie 1970. Acesta a fost vândut pentru prima dată în Franța în luna septembrie a aceluiași an. Automobilele care au ieșit de pe linia de producție aveau toate volanul pe partea stângă, însă conversii pentru mutarea volanului pe partea dreaptă au fost efectuate în Marea Britanie și Australia.

Dacă în cazul lui DS este sigur faptul că numele lui înseamnă zeiță, ei bine, originea numelui modelului “SM” nu este complet clară. „S” poate proveni de la proiectul “S”, al cărui scop a fost acela de a produce o variantă sportivă a lui Citroën DS, iar “M” este posibil să se refere la Maserati. Prin urmare, se presupune că SM înseamnă “Systeme Maserati” sau “Sports Maserati”. O altă alternativă comună este Série Maserati, dar există și posibilitatea ca SM să fie prescurtarea de la “Sa Majesté” (“Majestatea Sa” în limba franceză), care se aliniază perfect cu zeița.

Formele elegante ale lui Citroën SM au fost desenate de designerul șef al celor de la Citroën, Robert Opron și semănau oarecum cu Citroën CX și Citroën GS, iar într-o oarecare măsură cu Maserati Mistral. Văzut de sus, SM seamănă cu o lacrimă. Pentru epoca în care a fost lansat, a fost neobișnuit de aerodinamic, având un coeficient de tracțiune scăzut, de doar 0,26. 

Prin influența sa modernistă, stilul interior al lui SM este la fel de dramatic ca exteriorul. În 1970 era considerat un fel de automobil al viitorului și a fost, de asemenea, cel mai rapid automobil cu tracțiune față, cu o viteză maximă care era declarată la ieșirea din producție ca atingând 220 km/h. Testele independete au arătat faptul că SM atingea 235 km/h.

Pe lângă toate celelalte, SM este considerat un automobil simbol al optimismului și al tehnologiei progresive.

Când vine vorba de sporturile cu motor, la fel ca zeița, SM a fost și el curios să vadă despre ce este vorba. A câștigat prima competiție la care a participat, înfiorătorul Rallye du Maroc din 1971.

SM World, un specialist în marcă din Los Angeles, California, a produs un SM care în 1987 a stabilit recordul de viteză terestră pentru vehiculele de producție din clasa sa la Bonneville Salt Flats, Utah, atingând 325 km/h.

Din păcate pentru SM, acesta nu s-a vândut într-un număr mare de unități, dar o mare parte din tehnologia sa a fost transmisă către Citroën CX, lansat în 1974, direcția DIRAVI fiind cel mai evident exemplu. Același motor de bază în formă augumentată de trei litri (unele motoare în Italia aveau doi litri) a fost utilizat pe Maserati Merak (1,800 de unități) și mai târziu cu unele modificări în Biturbo (40,000 de unități). Merak, Khamsin și Bora au folosit hidraulica de înaltă presiune Citroën pentru unele funcții și cutia de viteze Citroën în Merak, în timpul alianței Citroën-Maserati.

În timpul vieții sale, SM s-a produs într-un număr de 12,920 de unități. După primul an complet de producție, vânzările au început să scadă brusc și au continuat în această direcție.

Când vine vorba despre ediții mai rare, Citroën SM a primit câteva caroserii speciale, printre care și câteva realizate de Henri Chapron. Acest carosier, care și-a deschis primul său aterlier în Neuilly-sur-Seine în 1919, a lucrat în paralel cu dezvoltarea automobilului până la cel de al doilea Război Mondial. Chapron a construit caroserii pentru o varietate de mărci, angajând 350 de persoane până la sfârșitul anilor ’20. Începând cu anii ’30, Chapron a furnizat caroserii în principal pentru Delahaye și Delage, într-un stil clasic, care era atât elegant, cât și echilibrat. După război, Chapron a suferit din cauza declinului mărcilor franțuzești și a fost obligat să se adapteze. După ce a experimentat transformări unice, el a luat o nouă direcție și a început să colaboreze cu Citroën. A lucrat la cabrioletul DS și a oferit câteva versiuni proprii, elegante și luxos echipate. Cu această oportunitate la Citroën, era normal ca el să se intereseze de noul SM. La Salonul Auto de la Paris din 1971, el a prezentat prima sa transformare, cabrioletul “Mylord“. Folosind designul original, el a întărit caroseria, iar acest elegant cabriolet putea transporta patru persoane în confort absolut. Este interesant că la același Salon Auto, Heuliez a prezentat versiunea “Espace” a lui SM, cu un acoperiș deschis în două secțiuni, subliniind atracția acestui model francez de lux pentru constructorii de caroserii. Cu toate acestea, principalul dezavantaj al lui Mylord era prețul: 130,000 franci în 1973, mai mult decât dublul unui SM standard și aproape la fel de mult ca un Ferrari Daytona. Lumea nu s-a grăbit să îl cumpere, așa că proiectul nu a fost preluat. Numărul de unități construite nu este cunoscut cu certitudine, dar astăzi, experții sunt, în general, de acord asupra numărului de cinci automobile, inclusiv unul care a ars.

FOTO: autowp.ru

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: