ISTORIA UNUI SIMBOL

Fiat 500, sau Cinquecento, este inconfundabil un italian clasic. Precum Vespa, imaginea sa va rămâne mereu legată de Italia. Va rămâne mereu un clasic, un automobil mic, dar foarte chic și foarte potrivit pentru oraș.

Topolino, primul Fiat 500 a fost fabricat de către producătorul italian din 1936 până în 1955. La momentul producerii sale, Topolino era una dintre cele mai mici mașinuțe din lume. Au fost lansate trei modele până în 1955, toate cu doar mici modificări mecanice și cosmetice. Micuțul era echipat cu un motor de 569 centimetri cubi, răcit cu apă și montat în fața punții din față. Cu o putere de aproximativ 13 cai putere, viteza maximă atingea aproximativ 53 km/h. Prețul planificat initial era de 5,000 de lire. Cu toate acestea, atunci când mașinuța a fost gata, a avut un preț de lansare de 9,750 de lire. În ciuda faptului că a fost mai scump decât a fost prevăzut inițial, mașinuța a fost vândută în aproximativ 520,000 de unități.

Topolino a fost produs în trei modele: A, B și C. Modelele A și B au împărțit aceeași caroserie, doar motorul era diferit, având, în cazul modelului B, 16 cai putere, în timp ce modelul A avea doar 13 cai putere. Modelul A a fost produs din 1937 până în 1948, în timp ce modelul B a fost produs în 1948 și 1949. Modelul C a fost introdus în 1949 și avea o caroserie restilizată și același motor ca în cazul modelului B. Acesta a fost produs până în 1955.

HYTS autós galéria –

Topolino înseamnă, în italiană, “șoricel”, dar este, de asemenea și numele Italian pentru Mickey Mouse.

În 1955 a fost lansat Fiat 600, cel care avea să fie baza de design pentru noul Fiat 500, “Nuova 500”.

Formele simpatice ale lui Nuova 500 au fost desenate de Dante Giacosa, iar micuțul a fost lansat în 1957. Nu a durat mult până a devenit un fel de mașinuță a poporului, doar că de data aceasta era vorba de poporul italian. Măsurând doar 2,5 metri lungime și fiind alimentat de un motor cu doi cilindri și 479 centimetri cubi, răcit cu aer, 500 a fost considerat a fi primul autoturism cu adevărat de oraș.

De-a lungul anilor de producție au existat numeroase variante, printre care Nuova 500, Nuova 500 Sport, 500 D, 500 Giardiniera, 500 Furgoncino, 500 F sau Berlina, 500 L sau Lusso, 500 R sau Rinnovata, Fiat 500 America sau frățiorul lor mai sport, Abarth 695 SS. În timp ce Nuova 500 avea motorul de 479 centimetri cubi și 13 cai putere, Nuova 500 Sport avea un motor de 499,5 centimetri cubi și 21,2 cai putere. Viteza maximă a variantei sport era de 105 km/h.

500 D a apărut în 1960 și arăta destul de asemănător cu Nuova, dar existau două diferențe cheie. Unul era dimensiunea motorului, care avea acum 499 centimetri cubi și 17 cai putere (acest motor a fost utilizat până la sfârșitul lui L în 1973), iar celălalt era acoperișul care nu se strângea, ca în cazul lui Nuova. 500 Giardiniera era varianta break și era versiunea cea mai lungă, iar Furgoncino era variantă van a lui Giardiniera.  

500 F cuprinde două perioade de producție, D și L, fapt care îl face să fie cel mai greu de recunoscut model. În septembrie 1968 Fiat a lansat modelul 500 L sau Lusso, o versiune mai sofisticată a lui 500 F. Acesta s-a produs până în 1972, când Fiat a lansat 126. Ultima încarnare a lui 500 a fost 500 R, care avea același motor cu Fiat 126 și care s-a vândut în ultimii doi ani de viață în paralel cu acesta, până la retragerea lui 500.

Și dacă până acum am vorbit de variante ale lui 500 cu diverse motorizări, care mai de care mai mici, ei bine, cei care voiau un 500 mai sport puteau opta pentru Abarth 695 SS. Prezentat inițial în 1964, 695 esse esse avea, de această dată, 37 de cai putere și atingea o viteză maximă de 140 km/h. În întreaga lui perioadă de producție, 695 SS a fost produs în aproximativ 1000 de unități.

Producția lui 500 a durat până în 1975, timp în care s-au fabricat 3,893,294 de unități – suficient cât să devină un adevărat simbol și să fure inimile a milioane de pasionați. Și chiar dacă producția se oprise, străzile Italiei erau în continuare pline de Fiaturi simpatice care parcă se bucurau de fiecare plimbare. Astfel că popularitatea acestei mașinuțe, precum și atașamentul italienilor față de ea, au dus la apariția unui nou model.

În 2007, clasicul s-a reinventat și a fost mai chic ca niciodată. O reinterpretare a unui automobil retro care descrie perfect sentimentul de automobil mic de oraș, dar incredibil de elegant și cu un desing specific italienesc.

Bazat în mare parte pe Panda, noul 500 avea de data aceasta motorul amplasat în partea din față și oferea un look chic, cu o posibilitate de a îți personaliza mașinuța în peste 500,000 de combinații. În 2015 a primit un facelift, cu mici modificări, dar, care păstrază același spirit tânăr și care pare gata mereu de o nouă plimbare.

Anul acesta, micuțul 500 a primit o variantă electrică. Designul pare puțin mai sportiv, iar micuțul promite o autonomie de 320 de km pe ciclul WLTP.

Dacă vorbim despre ediții speciale, “B.500 “Never too much” by Bvlgari” este, pentru mine, cu adevărat o bijuterie. Un tribut adus măiestriei și frumuseții, 500 este și în această situație sinonim cu “Dolce vita” – un simbol italienesc născut din dragoste pentru frumusețe și artă. Interiorul pare, pentru mine, un tablou în care pictorul a ilustrat eleganța la cel mai înalt nivel.

FOTO: alexandrumarisro & autowp.ru

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: