BEETLE IN HAUTE COUTURE

Dacă m-ar întreba cineva care cred eu că este cel mai frumos automobil din lume, mintea mi-ar zbura imediat în mai multe locuri. Aș visa la un Volkswagen Beetle, pentru simplitate, dar și pentru starea de bine pe care o ai atunci când ești la volanul lui. Aș visa la un Audi Quattro, pentru sportivitate și pentru liniile agresive, trasate în spiritul anilor în care Grupa B se afla pe buzele tuturor. Și aș mai visa la un Citroën DS, pentru eleganța lui, care, văzută prin ochii mei pare a fi mai prețios decât cel mai valoros diamant. Și, înainte de toate automobilele prezentate mai sus, aș visa la un Volkswagen Karmann Ghia.. pentru că sunt suficienți treizeci și patru de cai putere pentru a te purta pe drumul către un apus perfect.

Volkswagen Karmann Ghia este un automobil sport produs în caroserie 2+2 coupé între 1955 și 1974 și 2+2 decapotabilă între 1957 și 1974. Denumit intern Type 14, Karmann Ghia a fost produs în ultimul an de fabricație strict ca având doar două locuri. Între 1962 și 1969, Volkswagen a comercializat și Type 34, bazat pe platforma lui Type 3. Peste 445,000 de unități au fost produse în Germania de-a lungul duratei de viață a automobilului, fără a include varianta Type 34. Volkswagen do Brasil a produs 41,600 de unități de Type 34 în Brazilia pentru America de Sud între anii 1962 și 1975.

Cele trei ingrediente magice care au stat la baza construirii acestui automobil au fost talentul mecanic al celor de la Volkswagen, abilitățile de carosier ale celor de la Karmann și un design rafinat de casa stilistică italiană Ghia. Iar cele trei ingrediente magice au fost și cele care au dat numele acestui automobil unic. Un automobil care este și astăzi considerat un produs clasic al artei automobilistice, adesea apărând în clasamentele celor mai frumoase automobile ale tuturor timpurilor.

Și chiar dacă am vorbit de trei companii magice care s-au reunit pentru a creat acest automobil, ei bine, în spatele lui au stat mult mai mulți oameni care au făcut totul posibil. La începutul anilor ‘50, Volkswagen producea simpaticul Beetle și, odată cu creșterea nivelului de trai postbelic, directorii Volkswagen erau cel puțin receptivi la adăugarea unui nou model în gama sa. Luigi Segre s-a angajat să extindă reputația intrenațională a Carrozzeria Ghia, iar Wilheim Karmann, care preluase recent firma sa de caroserii de familie Karmann, era dornic să își mărească contractele pentru construirea modelelor decapotabile ale celor de la Volkswagen.

Wilhelm Karmann și Luigi Segre s-au întâlnit adesea la expozițiile internaționale de automobile și, după o discuție inițială determinată de Wilhelm Karmann, Segre a obținut în secret un Volkswagen Beetle pe care să îl folosească ca bază pentru un prototip. Era greu să găsești o broscuță, așa că Gian Paolo, fiul lui Maoro Boano, a cumpărat una din Paris și a condus-o înapoi până la Torino. Ghia și-a personalizat platforma, a desenat prototipul inițial și în cinci luni a construit modelul. Segre i-a prezentat în secret modelul lui Wilhelm Karmann la un an de la discuția inițială – la sfârșitul anului 1953, la Paris, la fabricile Societé France Motors (reprezentanța Volkswagen pentru Franța și distribuitorul exclusiv european al modelelor Chrysler construite de Ghia). Când Wilhelm Karmann a văzut coupe-ul, Karmann a spus: „Aș vrea să construiesc asta!”.

“…pentru că sunt suficienți treizeci și patru de cai putere pentru a te purta pe drumul către un apus perfect.”

Designul și prototipul lui Ghia au fost bine primite de directorii Volkswagen, iar Type 14 a debutat la Salonul Auto de la Paris din octombrie 1953 ca un concept de stil, realizat “by Ghia”. În august 1955 primul Type 14 a fost fabricat la Osnabrück, Germania. Reacția publicului la Type 14 a depășit așteptările și peste 10,000 de automobile au fost vândute în primul an.

Type 14 a fost comercializat mai degrabă ca un 2+2 practic și elegant, decât ca un adevărat automobil sport. Având în vedere că împărțeau motoarele, cilindreea motorului lui Type 14 a crescut concomitent cu cea a lui Type 1 (Beetle), ajungând în cele din urmă la 1584 centimetri cubi, producând 60 de cai putere.

În august 1957, Volkswagen a introdus o versiune decapotabilă pentru Karmann Ghia. Modificările exterioare din 1961 au inclus grile față mai largi, stopuri mai înalte și mai rotunjite și farurile mutate într-o poziție mai înaltă. Designerul italian Sergio Sartorelli, designerul lui Type 34, a supravegheat diferitele restilizări ale lui Type 14.

În septembrie 1961, Volkswagen a introdus VW 1500 Karmann Ghia sau Type 34, pe baza noii platforme Type 3, împreună cu noul motor Volkswagen de 1500 centimetri cubi și cu designul inginerului italian Sergio Sartorelli. Datorită confuziei modelului cu Type 14, Type 34 a fost cunoscut sub numele de “Der Große Karmann” (“marele Karmann”) în Germania, “Razor Edge Ghia” în Regatul Unit sau “Ghia europeană” (sau “Type 3 Ghia” printre entuziaști) în Statele Unite. Astăzi denumirea de Type 34 este recunoscută drept convenția de numire la nivel mondial.

Până când a fost înlocuit de VW – Porsche 914, a fost cel mai scump și mai luxos autoturism Volkswagen fabricat în anii ‘60 – la acea vreme costând de două ori mai mult decât un Beetle pe multe piețe. În total au fost fabricate 42,505 de unități, plus 17 prototipuri decapotabile, în perioada 1962-1969.

Deși Type 34 era disponibil în majoritatea țărilor, nu a fost oferit oficial în SUA – cea mai mare și cea mai importantă piață de export a celor de la Volkswagen – acesta fiind un motiv pentru numărul său scăzut de vânzări. Multe automobile și-au făcut însă drum spre SUA (majoritatea prin Canada), iar SUA are cel mai mare număr de Type 34 rămase în lume (400 din totalul de 1,500 – 2,000 sau chiar mai puțin).

Și după ce am scris atâtea cifre, eu am să mă rezum la același lucru cu care am început acest articol: Ghia este unul dintre cele mai frumoase automobile din lume. Type 14 este un clasic, cu linii rotunjite, forme fine și o eleganță rar întâlnită. Type 34 este un automobil senzual, liniile devenind mai ascuțite, iar farurile par că te privesc direct după ce tocmai au folosit cel mai scump rimel. Dacă ar fi să aleg între cele două, Type 14 cred că mă atrage mai mult. Îmi pare mai gingașă și mai elegantă.

FOTO: https://www.thesamba.com/vw/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: