O LUNETĂ AȘEZATĂ INVERS

Flaminio Bertoni a fost designer de automobile începând cu anii care au precedat celui de al doilea Război Mondial și până la moartea sa, în 1964. Înainte de a lucra în design industrial, Bertoni a fost sculptor. De-a lungul carierei sale a petrecut câteva decade la Citroën – locul în care a îmbinat sculptura cu designul auto. A desenat acolo modelele Traction Avant, 2CV, DS, H Van și Ami 6. Iar Traction Avant, DS și Ami 6 pot fi cu ușurință considerate adevărate sculpturi pe patru roți.

Traction Avant, 2CV și DS au fost desenate de Bertoni alături de întreaga echipă de design a celor de la Citroën și sunt câteva dintre automobilele care vor rămâne întotdeauna un punct de reper în istoria auto. Însă în perioada petrecută la Citroën, lui Bertoni i s-a cerut să își împrumute talentul pentru a realiza designul unui automobil de clasă medie, cunoscut drept proiectul “M”, de la “milieu de game” sau mijloc de gamă. Rezultatul a fost Ami 6 – opera de artă a lui Flaminio Bertoni. A fost automobilul prin intermediul căruia Bertoni a simțit că a fost lăsat să se exprime liber în totalitate.

Lansat în 1961 cu scopul de a fi un automobil dedicat în special femeilor, Citroën Ami 6 a devenit în timp un simbol al designului auto franțuzesc. Bazat pe platforma lui 2CV, Ami are un motor bicilindru, răcit cu aer, cu o capacitate de 602 centimetri cubi și 32 de cai putere. Vândut în peste un milion de unități, Ami 6 a devenit, la acel moment, unul dintre cele mai bine vândute automobile de pe piață franțuzească.

Un sedan cu patru uși și tracțiune față, Ami 6 a fost oferit de-a lungul perioadei de viață în caroserii de tip sedan și break și a primit, la câțiva ani de la lansare, un upgrade, odată cu lansarea lui Ami 8, desenat de compania franțuzească Heuliez.

Lansată în 1964, versiunea break a fost un adevărat succes, fiind unul dintre puținele automobile din lume a cărui versiune break s-a vândut într-un număr mai mare decât versiunea sedan.

Ami 6 și Ford Taunus P3 au fost primele automobile cu faruri dreptunghiulare sau, mai exact, faruri care să nu fie rotunde. Această inovație tehnică a fost dezvoltată de producătorii de sisteme de iluminare, Hella (Taunus) și Cibie (Ami). Curând, această inovație și-a găsit drumul către automobilul de lux Maserati 5000GT. În acea perioadă, farurile rotunde erau pe toate automobilele și nimeni nu și-ar fi pus problema că ar putea avea altă formă.

Cu siguranță, elementul cheie care îl face pe Ami să pară ciudat este luneta inversată. Ei bine, acesta este elementul care îi oferă posiblitatea de a spune, fără probleme, că automobilul aparține stilului baroc. Că a fost gândit ca un automobil practic și spațios, dar a fost obligatoriu să se păstreze, într-un fel sau altul, atât elemente practice de la 2CV, cât și linii elegante de la zeiță. Desenarea schițelor acestui automobil a fost, cu siguranță, curajul de a pune pe hârtie un altfel de sedan de clasă medie. Și dacă nici așa nu am reușit să vă conving că Ami este un automobil elegant, ei bine, haideți să privim măcar partea practică a lunetei care îl face să fie ciudățel: nu se murdărește atunci când plouă.

Iar la final, țin să îi urez “La mulți ani!” lui Ami pentru că anul acestea s-au împlinit șaizeci de ani de la lansare. Să sperăm că designerii auto vor fi, cândva, la fel de îndrăzneți ca atunci când domnul Bertoni te-a desenat pe tine. 🙂

FOTO: https://en.wheelsage.org/

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: