GEORGE BALDWIN SELDEN – UN OPORTUNIST IMAGINATIV

La un anumit moment în viață sunt convinsă că toți pasionații de automobile și-au pus întrebări despre cum a început totul. Întrebări despre cum era viața înainte de apariția automobilului, despre cum se descurcau oamenii fără mijloace de transport, dar și despre ce pasiuni aveau oamenii într-o perioadă în care nu existau calculatoare și nici alte gadgeturi. 

Să începem cu începutul: dacă Karl Benz a obținut brevetul pentru primul automobil în 1886, a fost americanul George Baldwin Selden cel care a făcut prima cerere pentru un brevet de automobil în 1879. Dar cine a fost George Selden? 

George Baldwin Selden s-a născut pe 14 septembrie 1846 în Clarkson, New York, USA. În 1859, judecătorul Henry R. Selden, tatăl lui George, s-a mutat în Rochester, New York. Rochester a fost  locul în care George a urmat cursurile universității Rochester, înainte de a renunța la acestea pentru a se înrola în armată. Doar că această mișcare nu a fost pe placul tatălui său, care, după ce a tras puțin sforile pentru ca fiul său să fie eliberat din misiune, a reușit să îl înscrie la Yale. George nu s-a descurcat tocmai bine la Yale, deoarece prefera studiile tehnice oferite de Sheffield Scientific School, dar a reușit totuși să ducă la bun sfârșit cursurile de drept și chiar să treacă examenul de barou în 1871 și să înceapă practica alături de tatăl său. 

La scurt timp după ce a început practica s-a căsătorit cu Clara Drake Woodruff, cu care a avut patru copii. Și-a continuat pasiunea pentru invenții într-un atelier din subsolul casei tatălui său.

Pentru o perioadă, Selden l-a reprezentat pe pionerul în fotografie George Eastman în chestiuni legate de brevete.

Inspirat de gigantul motor cu ardere internă al lui George Brayton, prezentat la expoziția Centennial din Philadelphia, din anul 1876, Selden a început să lucreze la o versiune mai mică și mai ușoară. A reușit astfel, până în 1878, să producă o versiune cu un singur cilindru cu arbore cotit închis, cu ajutorul mașinistului Rochester Frank H. Clement și a asistentului său Wiliam Gomm. Reușita lui se întâmpla cu aproximativ opt ani înainte de introducerea publică a lui Benz Patent Motorwagen în Europa. A depus un brevet pe 8 mai 1879, iar aplicația sa includea nu numai motorul, ci și utilizarea acestuia într-un automobil cu patru roți. Apoi a depus o serie de amendamente la cererea sa, care au extins procesul legal, rezultând o întârziere de șaisprezece ani înainte ca brevetul să fie acordat la 5 noiembrie 1895.

La scurt timp după aceea, automobilele începeau deja să facă primii kilometri de-a lungul drumurilor. George Selden, în ciuda faptului că nu a intrat niciodată în producție cu un model de automobil funcțional, susținea că a brevetat un automobil în 1895. În 1899 și-a vândut drepturile de brevet lui William C. Whitney, care a propus să producă taxiuri electrice sub numele de Electric Vehicle Company, EVC, pentru o redevență de 15 dolari per automobil, cu o plată anuală minimă de 5,000 dolari. Whitney și Selden au lucrat apoi împreună pentru a colecta redevențe de la alți producători de automobile în devenire. Inițial au avut succes, negociind o redevență de 0,75% pentru toate automobilele vândute de Asociația Prucătorilor de Automobile Licențiați. Selden și-a înființat și propria companie de automobile în Rochester sub numele de Selden Motor Vehicle Company.

În 1903, când Henry Ford, proprietarul Ford Motor Company, a cerut o licență pentru producția de automobile, a fost refuzat din cauza brevetului lui Selden. Ford, care începuse deja producția pe scară largă a automobilelor, a refuzat categoric să plătească o redevanță lui Selden și l-a atacat în instanță. 

Cazul a fost mediatizat în ziarele din acea perioadă și s-a încheiat, inițial, cu o victorie pentru Selden. În decizia sa, judecătorul a scris că brevetul acoperă orice automobil propulsat de un motor alimentat cu vapori de benzină. Ford a făcut recurs, iar pe 10 ianuarie 1911 a câștigat cauza pe baza unui argument care demonstra că motorul folosit în automobilele sale nu se baza pe motorul lui George Brayton, motorul Brayton pe care Selden îl îmbunătățise, ci pe motorul Otto.

Astfel, putem spune că Ford a scutit industria auto de plata redevenței impusă de Selden și a început construirea unui imperiu în lumea auto.

Cât despre Selden, se estimează că a primit câteva sute de mii de dolari din drepturi de autor. El și-a lansat apoi propria companie de automobile în 1911 la Rochester, New York, sub numele de Selden Motor Vehicle Company. Aceasta a devenit ulterior Selden Truck Sales Corporation și a supraviețuit până la începutul anilor ’30, când a fost achiziționată de Bethlehem Motor Truck Corporation.  

Selden a suferit un accident vascular cerebral la sfârșitul anului 1921 și a murit la vârsta de 75 de ani, pe 17 ianuarie 1922.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: